Biography

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Deutsch siehe unten

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LILLIAN STILLWELL’s choreography has been seen throughout Europe and in the USA since 2009 at theaters and opera houses including Theater Basel, Oper Graz, the Royal Danish Opera, Philharmonie Luxembourg and at State Theaters throughout Germany. Interdisciplinary productions and collaborations are central to her work.

She grew up in Minneapolis and received her classical training at Ballet Arts Minnesota and the Milwaukee Ballet before completing a BA in contemporary dance at the University of Minnesota.  A 15-year dance career in the USA and Europe followed Photos , lastly from 2005 – 2012 with Johannes Wieland in New York City and at the State Theater in Kassel, Germany, where she also began to choreograph.

The abrupt, health-related end to her dance career catalyzed a re-evaluation of why and how we dance.  Through the recovery process she confronted the aesthetic hierarchies dominating performative dance and turned to fragility, limitations and longing to expanded her vision of what dance can do.   A new approach to dance practice was forged, one based on its potential to cultivate responsiveness and connection to ourselves and the world.

Musicality and character-driven movement are essential elements of her choreography for opera, theater and musical productions, which have included Leonard Bernstein’s MASS featuring classical ballet dancers in a cast of over 100 singers and musicians and Purcell’s THE FAIRY QUEEN integrating contemporary dancers, actors, children and chorus, both at Theater Lübeck, as well as  L’ORFEO at the Royal Danish Opera,  called “a production of European ranking” by Oper Heute magazine and JESUS CHRIST SUPERSTAR at Theater Basel, for which she was nominated by Musicals Magazine for best choreography.   An interest in immersive formats inspired SILBERLICHT, a dance duet with a baroque string quartet comissioned by  Philharmonie Luxembourg as well as the upcoming dance evening AFTERLIFE, which will premiere on a former lighthouse ship with live DJs in 2021.

Lillian lives in Basel, Switzerland where she founded SNOW Productions in 2020 with Swiss director Tom Ryser for the development of independent productions.  Upcoming Artistic Residencies will take them to Dampfzentrale Bern and Braswell Art Center in Basel.  She has taught dance and choreography at the University of Minnesota Dance Program, ­ St. Olaf College and TU Dance Company and School (USA) as well as at Choreolab Europe and Profitraining Basel (Switzerland).

This season she will choreograph at Gärtnerplatztheater München, Dutch National Opera & Ballet and the Norwegian National Opera & Ballet while simultaneously studying for an Executive Masters in Arts Administration at the University of Zürich.

Lillian CV English

DE

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LILLIAN STILLWELLs Arbeit ist seit 2009 Europaweit und in den USA zu sehen, u.a. an der Royal Danish Opera, am Theater Basel, an der Oper Graz, der Philharmonie Luxembourg und an den Staatstheatern in Lübeck, Heidelberg, Kassel, Bremen und Saarbrücken. Interdisziplinäre Produktionen und kollaborative Arbeit sind ihrer Arbeit zentral.

Sie stammt aus Minneapolis, USA, erhielt ihre klassische Ausbildung am Ballet Arts Minnesota und dem Milwaukee Ballet und absolvierte den Bachelor of Arts in zeitgenössischem Tanz an der University of Minnesota. Es folgte eine 15-jährige Tanzkarriere Photos in den USA und Europa, zuletzt von 2005- 2012 mit Johannes Wieland in New York City und am Staatstheater Kassel, wo sie bereits angefangen hat, zu choreographieren.

Das abrupte Ende ihrer Karriere aus gesundheitlichen Gründen führte zur Auseinandersetzung mit den Fragen, warum aber auch wie wir tanzen. In dieser Zeit hinterfragte sie die herrschenden, ästhetischen Hierarchien im performativen Tanz und wandte sich Themen wie Zerbrechlichkeit, Begrenzungen und Sehnsucht zu, um ihren Blickwinkel auf die Möglichkeiten des Tanzes zu erweitern. Dadurch entwickelte sie einen neuen Zugang zum Tanzen auf Basis sein Potential, unsere Empfänglichkeit und Verbundenheit zu vertiefen.

Musikalität und aus dem Charakter motivierte Bewegung sind essentielle Elemente ihrer Choreographie für Oper, Schauspiel und Musical Produktionen, u.a. Leonard Bernsteins MASS mit klassischen Ballett Tänzer*innen in einer Besetzung von über 100 Sänger*innen und Musiker*innen, Purcells THE FAIRY QUEEN für zeitgenössische Tänzer*innen, Schauspieler*innen, Kinder und Chor (beide am Theater Lübeck), sowohl als auch L’ORFEO an der Royal Danish Opera, ausgezeichnet bei Oper Heute als eine Produktion „vom europäischen Rang“ und JESUS CHRIST SUPERSTAR am Theater Basel, wofür sie für Beste Choreographie von Musicals Magazine nominiert wurde. Ein Interesse an alternative Formate inspirierte SILBERLICHT, ein von der Philharmonie Luxembourg beauftragte Tanzduett mit Barock Quartett, sowohl als auch der kommenden Tanzabend AFTERLIFE, der in 2021 mit live DJs auf einem ehemaligen Leuchtturmschiff Premiere feiern wird.

Lillian Stillwell lebt in Basel, wo sie 2020 SNOW Productions zusammen mit dem Schweizer Regisseur Tom Ryser für die Entwicklung unabhängige Produktionen gründete.  Kommende künstlerische Residenzen verbringen sie demnächst am Dampfzentrale Bern und am Braswell Art Center in Basel.  Sie hat Tanz und Choreographie an die University of Minnesota, den St. Olaf College und die TU Dance Company and School (USA), und beim Choreolab Europe und Profitraining Basel (CH) unterrichtet.

Diese Spielzeit choreographiert sie am Gärtnerplatztheater München, Dutch National Opera & Ballet und Norwegian National Opera & Ballet während sie parallel am Executive Masters in Arts Administration an der Univerisität Zürich studiert.

Lillian Stillwell CV Deutsch

Presse

DE

English below

Vom Europäischen Rang…hier in Kopenhagen singen sie es zart und grandiös, von Lillian Stillwell ohne grossen Aufwand, sängerfreundlich choreographiert.
Opernwelt, L’ORFEO / Royal Danish Opera (2020)

Sprudelnd, stückweise ekstatisch und auch feinfühlig, Lillian Stillwell hat eine Bewegungsform gefunden, bei der nichts aufgesetzt wirkt. Alles geschieht natürlich, aus dem Kontext des Geschehens heraus.
Musicalzentrale, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Theater Basel (2016)

Weniger herkömmliche Musical-Choreographie, vielmehr echtes Tanztheater. Lillian Stillwell choreographiert mit grosser Lust an unterschiedlichen Ausdrucksweisen. Die öffnungs Nummer nach der Pause „Too Darned Hot“ baut sich auf zum Hohepunkt des Abends.
Musicals Magazine, KISS ME KATE / Staatstheater Kassel (2015)

Freche Choreographien von Lillian Stillwell.
Weser-Kurier, LAZARUS / Theater Bremen (2018)

Regisseur Tom Ryser mit Choreographin Lillian Stillwell erstaunten wie sie genreübergreifend Oper und Tanz zusammenfügten. Hier gestalten vier Tänzer eine durch Spitzentanz gestisch vergeistigte Gegenwelt, die auf wirksame Weise das Spirituelle im Ritus visualisieren. Den Gegenpol bedienen die Mitglieder des Street-Chorus mit ihren Tänzen bis hin zum Break-Dance.
neuemusikzeitung, MASS / Theater Lübeck (2017)

Das verbindende Element des total kunstvollen und heiteren Ereignisses ist Lillian Stillwells moderne Choreographie.
Kieler Nachrichten, THE FAIRY QUEEN / Theater Lübeck (2015)

Die Choreographie von Lillian Stillwell ist ein Hohepunkt des Abends.
HNA, KISS ME KATE / Staatstheater Kassel (2013)

Nominierung: Choreographin des Jahres
Musicals Magazin, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Theater Basel (2016)

Das Programheft zitiert Wsewolod Meyerhold: Der Schauspieler des Musikdramas muss das Wesen der Partitur erkennen und alle ihre Feinheiten in die Sprache seiner Bewegungen umsetzen. Das gelingt unter der Bewegungsregie von Lillian Stillwell hervorragend.
Göttinger Tageblatt, DIE LIEBE ZU DREI ORANGEN / Staatstheater Kassel (2016)

Fantastisch die Choreographien von Lillian Stillwell, die den Groove der Musik in Bewegungen umsetzt.
Tageswoche Basel, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Thetaer Basel (2016)

An den aufgekratzten Chorszenen – die Choreographie macht Lillian Stilwell – kann man sich nicht sattsehen.
NDR, SUNSET BOULEVARD / Theater Lübeck (2016)

Ein Lob verdient hier besonders auch die Choreographie von Lillian Stillwell. Ihre ausdrucksstarken Tanzbilder tragen maßgeblich zu dieser insgesamt überzeugend stimmigen Neuinszenierung und Interpretation bei.
Musicals Magazin, EVITA / Staatstheater Kassel (2013)

ENG

Of European ranking…here in Copenhagen they sing with tendness and grace, effortlessly choreographed by Lillian Stillwell to fit the singers like a glove.
Opernwelt, L’ORFEO / Royal Danish Opera (2020)

Effervescent, at times ecstatic, and delicately sensitive, Lillian Stillwell has found a movement language in which nothing seems extraneous. Everything happens naturally, unfolding out of the context of the story.
Musicalzentrale, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Theater Basel (2016)

This is no run-of-the-mill musical choreography but true dance theater. Lillian Stillwell choreographs with a ferocious appetite for various movement styles. The opening song after the intermission “Too Darned Hot” flies into a frenzy and builds to the scorching high point….Wunderbar!
Musicals Magazine, KISS ME KATE / Staatstheater Kassel (2015)

Kinky choreography by Lillian Stillwell.
Weser-Kurier, LAZARUS / Theater Bremen (2018)

Choreographer Lillian Stillwell and director Tom Ryser integrate opera and dance astoundingly.  The four dancers on pointe create a second dimension through their otherworldly gestures, which makes the spiritual aspects of the ritual visible. On the other end of the spectrum, the Street-Chorus lets loose with breakdance.
neuemusikzeitung, MASS / Theater Lübeck (2017)

The connecting element of the entire artistically well-crafted and buoyant result is Lillian Stillwell’s modern choreography.
Kieler Nachrichten, THE FAIRY QUEEN / Theater Lübeck (2015)

Nominierung: Choreographin des Jahres
Musicals Magazin, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Thetaer Basel (2016)

The choreography by Lillian Stillwell is a highlight of the production. The dance ensemble is brilliantly erotic and acrobatic. Fred’s dresser Pat throws down a wicked solo and the strong Opera Chorus also swings along strongly.
HNA, KISS ME KATE / Staatstheater Kassel (2015)

Their choreography, created by Lillian Stillwell, incorporates martial arts and other elements in the most elegant way. The disciplines are brought together astoundingly naturally.
Hamburger Feuilleton, THE FAIRY QUEEN / Theater Lübeck (2015)

Lillian Stillwell has developed choreography that could be described as classical ballet with modern elements, to wonderful effect. The four dancers could be described most accurately as God’s Ideas.
Ihr Opernfreund, MASS / Theater Lübeck (2017)

The fantastic choreography by Lillian Stillwell transforms the groove of the music into movement: she lets the Theater Basel chorus and Münster Gospelchoir loose as a pulsing mass, uses a couple of them as arm-waving Backup-Girls, engages acrobatic dancers and choreographs a wonderful tap-dance number for King Herod.
Tageswoche Basel, JESUS CHRIST SUPERSTAR / Theater Basel (2016)

The program quotes Wsewolod Meyerhold: The actor in a musical drama must recognize the essence of the score and translate all of its subtleties into his movement language. That succeeds outstandingly under the Movement Direction by Lillian Stillwell.
Göttinger Tageblatt, THE LOVE OF THREE ORANGES / Staatstheater Kassel (2016)

One just can’t get enough of the exhilarating chorus scenes choreographed by Lillian Stillwell.
NDR, SUNSET BOULEVARD / Theater Lübeck (2016)

The choreography by Lillian Stillwell deserves special praise. Her expressive dance images contribute significantly to the overall totally convincing and coherent interpretation. In this production, the successful musical is not just reproduced, it is taken seriously.
Musicals Magazine, EVITA / Staatstheater Kassel (2013)

Hips

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