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Lillian Stillwell lebt und arbeitet seit 2007 als Tänzerin und Choreographin in Europa. Ihre Arbeit ist in mehreren Theatern Deutschlands, Österreichs, in der Schweiz und in den USA zu sehen: u.a. am Theater Basel und Nationaltheater Mannheim, an den Staatstheatern in Lübeck, Heidelberg, Kassel, Bremen und Saarbrücken, an der Oper Graz und an der Philharmonie Luxembourg.

Ihre klassische Ausbildung erhielt sie zunächst am Ballet Arts Minnesota und dem Milwaukee Ballet, bevor sie den Bachelor of Arts in zeitgenössischem Tanz an der University of Minnesota in ihrer Heimatstadt Minneapolis absolvierte. Es folgte eine 15-jährige Tanzkarriere mit Engagements in Minneapolis, New York City und Deutschland. Von 2005- 2012 arbeitete sie mit Johannes Wieland in New York City und am Staatstheater Kassel. Sie begann bereits dort, zu choreographieren.

Seit 2013 arbeitet Lillian Stillwell als selbständige Choreographin mit interdisziplinärem Schwerpunkt.   Zu ihren Arbeiten zählen: MASS von Leonard Bernstein, wo über 150 Tänzer, Sänger, Schauspieler und Kinder mitwirkten, JESUS CHRIST SUPERSTAR, wofür das Musicals Magazin sie für Beste Choreographie nominierte und das David Bowie Musical LAZARUS.

2017 war Lillian Stillwell Gastchoreographin bei Choreolab Europe Basel und leitete ein Workshop über choreographische Methoden um Bewegung, Inhalt und Stimme zu vereinen. 2019 konzipierte sie SILBERLICHT für zwei TänzerInnen und das Barock Ensemble Diderot an der Philharmonie Luxembourg.  Erst kürzlich gründete sie Dance Jam Berlin, ein offenes, antihierarchisches Serien Format für Bewegungsrecherche und Begegnungen mit Rhythmus.

Aktuell erarbeitet sie ein neues Tanz-Duo mit Musik von Schweizer Produzent und DJ Gaspard de la Montagne, inspiriert durch Club- und Jugendkultur und die Suche nach der Unsterblichkeit.  In der kommende Spielzeit ist ihre Arbeit am Theater Heidelberg in CORO FANTASTICO, einem neuen Musiktheater-Abend mit fünf Gesangs- und Bewegungschören, zu sehen.

ENG

Lillian Stillwell has lived and worked in Europe since 2017.  Her choreography for opera, dance, musical, theater and interdisciplinary productions has been seen at Theater Basel in Switzerland, Opera Graz in Austria, the Philharmonie Luxembourg, the National Theater of Mannheim and State Theaters in Lübeck, Saarbrücken, Heidelberg, Bremen and Kassel in Germany and in the St. Paul Conservatory for Performing Artists in Minnesota, USA.

She received her classical training at Ballet Arts Minnesota and the Milwaukee Ballet before completing a Bachelor of Arts in Dance at the University of Minnesota in her hometown Minneapolis.  A 15-year career followed in Minneapolis, New York City and Germany.  From 2005 – 2012 she danced for Johannes Wieland in NYC and at the State Theater in Kassel where she also received her first choreographic commissions.

In 2015, she choreographed Leonard Bernstein’s MASS at Theater Lübeck with over 150 singers, dancers and actors and children. In 2016, she was nominated for Best Choreography by Musicals Magazine for Jesus Christ Superstar at Theater Basel. In 2017, she was a guest choreographer at Choreolab Basel, focusing her workshop on choreographic methods to integrate movement, content and the voice.

In 2019, she conceived and choreographed SILBERLICHT for two dancers and the Baroque Ensemble Diderot at the Philharmonie Luxembourg.  She recently founded Dance Jam Berlin, a forum for movement research and community building in a non-competitive environment. The Dance Jam will next be expanded to Basel, Switzerland.

She is currently creating a duet with music by Swiss Producer and DJ Gaspard de la Montagne inspired by club culture and the search for immortality in which she is applying choreographic methods used in her work with classical music to electronic dance music for the first time.

This season her work can also be seen in CORO FANTASTICO, a new music theater production with four choruses and dancers at Theater Heidelberg in Germany.